Salcido en Rodriguez ambassadeurs van PSV in Mexico

Salcido en Rodriguez ambassadeurs van PSV in Mexico
4 min

Carlos Salcido en Francisco ‘Maza’ Rodriguez worden door PSV benoemd tot ambassadeurs van de club in Mexico. De oud-spelers, beiden nog actief in hun vaderland, gaan een prominente rol spelen bij het verstevigen van de relatie tussen PSV en het voetbalgekke Latijns-Amerikaanse land. ‘De band tussen ons en Mexico gaat na twaalf jaar verder dan de spelers van het moment. Met dat feit gaan we concreet aan de slag’ , aldus algemeen directeur Toon Gerbrands.

Trots
De nog steeds actieve Carlos Salcido is komende vrijdag eregast tijdens de wedstrijd tegen Excelsior. Zijn werkgever Chivas Guadelajara heeft hem toestemming gegeven om de voorbereiding op het WK voor clubs kort te onderbreken voor de inauguratie in Eindhoven. Gerbrands en Mauricio Torres Córdova, Chargé d'Affaires van Mexico in Nederland, zullen de officiële plichtpleging voor hun rekening nemen. "We zijn er geweldig trots op dat Salcido en Rodriguez ons daar ter plaatse willen vertegenwoordigen’, zegt commercieel directeur Frans Janssen, die namens de directie de Mexicaanse strategie vormgeeft. ‘Deze mannen twijfelden geen moment toen we ze vroegen en zetten zich graag voor ons in. Het zijn twee fantastische boegbeelden voor ons." Rodriguez komt deze week overigens niet naar Nederland. Gelukkige privéomstandigheden hebben hem doen besluiten om zijn bezoek uit te stellen.

PSV-dependance
De directie van PSV heeft besloten om op meerdere fronten zichtbaarheid in Mexico te creëren. Oriënterende bezoeken en een gedegen onderzoek naar de populariteit van PSV in Latijns-Amerika liggen aan de basis van die keuze. "Het is duidelijk dat we daar ter plaatse zelf aanwezig moeten zijn om die belangstelling in PSV commercieel te vermarkten", vervolgt Janssen. "Dat staat voor ons vast. Hoe we dat exact invullen bepalen we op korte termijn, maar dat er een PSV-dependance in Mexico komt, dat is zeker."

Janssen sprak onlangs in Guadelajara met bedrijven die serieus geïnteresseerd zijn in een lidmaatschap van een Mexicaanse businessclub van PSV. "Dat krijgt concrete navolging. De regio Guadelajara kent een belangrijke overeenkomst met de Brainportregio: het is dé regio in Mexico voor innovatie en high tech. Ieder jaar studeren er 85.000 (!) ingenieurs aan de universiteiten af. Dat bedrijven van daar in de ontwikkelingen in onze regio geïnteresseerd zijn, is begrijpelijk. En dat ze PSV, met inmiddels stevige Mexicaanse roots, als verbinding zien, is eigenlijk heel logisch."

Bezoek aan Chivas
Janssen en technisch manager John de Jong brachten onlangs een bezoek aan de Mexicaanse topclub Chivas Guadelajara en kregen een warm welkom. "Ze hebben ons duidelijk gemaakt dat ze heel graag een vorm van samenwerking op willen tuigen", zegt Janssen. "Daar staan we voor open. Ze komen binnenkort deze kant op om dit voornemen te concretiseren. Chivas is een enorme club in een voor ons hele interessante regio. En die regio doorbreekt grenzen, want ook in de USA zijn zij een topclub. De kennis van de markten daar willen ze graag  met ons delen en dat helpt ons enorm bij onze ambities. Op sommige onderdelen kunnen we samen optrekken, op andere kunnen we van hen leren en zij van ons."

Tweede liefde
Direct na het lopende seizoen zal PSV voor een trip naar Amerika en waarschijnlijk ook Mexico vertrekken. Janssen: "Als wij klaar zijn, zijn in Mexico de play-offs bezig. Dat maakt het lastig om nu te zeggen waar we heen gaan, maar ik heb inmiddels wel dertig aanvragen op m’n bureau liggen. Ook dat is een concreet signaal dat PSV voor veel Mexicanen een tweede liefde is. En dat is wederzijds."