Nog nooit bezochten zoveel PSV-supporters duels van PSV dan afgelopen seizoen. Dat blijkt uit bezoekerscijfers van de club over seizoen 2018-2019. Het Philips Stadion zat met een gemiddeld aantal van 33.531 supporters van PSV per wedstrijd voller met fans van de club dan ooit. In totaal bezochten gemiddeld 33.936 voetballiefhebbers per wedstrijd het Philips Stadion.
Percentages
In het laatste cijfer is ook een gemiddeld aantal uitsupporters meegenomen. Uitgedrukt in percentages zorgden PSV-fans ook voor een nieuwe bezoekersrecord. Gemiddeld was het afgelopen seizoen 98.74%* van de voor PSV-fans beschikbare stoelen per wedstrijd in het Philips Stadion verkocht. Enkel in seizoen 2009-2010 en 2010-2011 werd ook een percentage van ten minste 98% bereikt. Deze zat echter onder dat van afgelopen eredivisieseizoen. PSV-fans kwamen dit seizoen het massaalst af op de wedstrijd PSV - ADO Den Haag. Toen was 99.94% van het aantal stoelen dat beschikbaar was voor PSV-fans verkocht en bezet. Dat zijn 34.045 supporters van PSV.
2009-2010 | 98.03% |
2010-2011 | 98.01% |
2011-2012 | 97.60% |
2012-2013 | 96.75% |
2013-2014 | 95.96% |
2014-2015 | 94.54% |
2015-2016 | 97.71% |
2016-2017 | 97.70% |
2017-2018 | 97.35% |
2018-2019 | 98.74% |
*Uitleg over dit cijfer lees je in de laatste alinea
Omzet- en uitrecord
Door de massale belangstelling, boekte PSV Kaartverkoop dit seizoen een omzetrecord. Een ander unicum is te zien in het bezoek van uitduels van PSV. Voor het eerst in de geschiedenis van de club waren alle uitvakken tijdens awaydays van PSV uitverkocht. In andere woorden: tijdens uitduels van PSV was het uitvak voor 100% gevuld met meereizende PSV-fans. “We zijn trots dat we zulke mooie bezettingscijfers hebben kunnen realiseren zowel bij de thuis- als uitwedstrijden”, zegt Coen Schroots, coördinator PSV Kaartverkoop. “Sinds twee jaar starten we bij aanvang van het seizoen al met de verkoop van alle losse thuiswedstrijden. Mede door de indrukwekkende reeks van het team in de eerste seizoenshelft zagen we daardoor dat alle wedstrijden rondom de winterstop al nagenoeg waren uitverkocht.”
Daarnaast investeerde PSV Kaartverkoop de afgelopen seizoenen in een gebruiksvriendelijkere online ticketshop, wat volgens Schroots ook bijdraagt aan de resultaten. “Door verbeteringen in onze webshop merken we ook dat het online aankoopproces voor onze supporters veel eenvoudiger is. Daardoor kunnen aankopen in zeer korte tijd worden afgerond, ook via smartphone”, aldus Schroots.
Hoe komt PSV op dit percentage?
Hoe komt het gemiddeld percentage van 98.74% nou precies tot stand? Dat gaat op een enigszins ingewikkelde manier, legt Schroots uit. “Om te kunnen berekenen hoeveel stoelen er voor PSV-supporters beschikbaar zijn tijdens een thuiswedstrijd, moeten we eerst weten of vak MM (dat normaal gesproken gereserveerd is voor bezoekers van de uitspelende club, red.) beschikbaar komt voor PSV-supporters. Is het antwoord op die vraag ‘ja’, dan kunnen er maximaal 34.065 supporters van PSV een thuiswedstrijd bezoeken. Is het antwoord ‘nee’, dan mogen maximaal 33.474 PSV-fans een ticket kopen.” Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er tijdens PSV - Feyenoord in absoluut aantal minder PSV-supporters in het Philips Stadion zitten dan tegen NAC Breda. In percentage is dit aantal echter hoger omdat er tegen NAC Breda meer stoeltjes beschikbaar zijn voor PSV-supporters.