
Nergens in Nederland is de arbeidsmarkt zo krap als in Brainport Eindhoven. De komende jaren moeten tienduizenden vacatures worden ingevuld. Op 10 april lanceren de partners achter het PSV-partnership daarom een nieuwe campagne: ‘Je hebt meer talent in huis dan je denkt’. De boodschap aan inwoners is ‘benut je onbenutte talent’, de boodschap aan werkgevers is ‘staak je zoektocht naar de ideale kandidaat en ga slimmer om met talent’.
Zo’n zeventigduizend extra mensen zijn nodig om de komende jaren in de vraag van de arbeidsmarkt in Zuidoost-Brabant te voorzien. Dat betreft dan enkel de vacatures in de tech- en IT-sector. De groei van de techsector heeft daarnaast impact op andere sectoren zoals de zorg en het onderwijs. Hoe krap de arbeidsmarkt in Zuidoost-Brabant is laat onder meer de spanningsindicator van het UWV zien.
Onbenut arbeidspotentieel
Tegelijkertijd blijft talent in de regio onbenut. Zo telde de arbeidsmarktregio’s Helmond de Peel en Zuidoost-Brabant samen 47.000 mensen die worden aangemerkt als onbenut arbeidspotentieel. Reden te meer voor PSV partners ASML, CSU, Jumbo, Royal Swinkels, Philips en VDL om de handen in één te slaan en met een campagne te komen die zowel potentiële werknemers als werkgevers laat nadenken over hoe zij talent zo optimaal mogelijk kunnen benutten.
Campagne voor inwoners én werkgevers
De campagne bestaat onder meer uit een serie van tien video's over de rol van talent. Hierin zijn naast sterspeler Luuk de Jong nog negen andere talenten uit de regio te zien met een bijzonder carrièreverloop of die hun talent op een bijzondere manier inzetten voor de samenleving. Bijvoorbeeld een schoonmaker die recruiter werd, een Syrische vluchteling die nu werkt als assemblagemedewerker of een engineer die naast zijn werk ook DJ is en zich inzet voor het goede doel.
Verwijzing naar om- en bijscholingsprogramma's
Op de landingspagina staan verschillende regionale initiatieven en programma’s, die zijn gericht op om- en bijscholing en talentontwikkeling. Het gaat dan om programma's van onder meer de twee regionale werkloketten, het programma ‘Back in the Game’ van PSV en programma's van de PSV-partners.
Ieder talent in Brainport is heel hard nodig
“Deze campagne sluit heel goed aan bij één van de grootste strategische uitdagingen van onze regio,” aldus directeur Brainport Development Paul van Nunen. "Technologie uit Brainport speelt een cruciale rol in de nationale en Europese economie. Door dit succes ontwikkelt de regio zich snel en is er een structureel tekort aan talent. Dat zijn overwegend techneuten en IT’ers op alle niveaus, maar ook op andere gebieden zijn de tekorten groot. Het is daarom van groot belang om slim om te gaan met je talent. Dat geldt zowel voor het talent zelf als voor de bedrijven die het betreft.”